In onze vorige blog vertelde ik je dat de lente het perfecte moment is om te minimaliseren. Maar hoe pak je dat aan zonder dat het je overweldigd? In deze blog deel ik wat ik heb geleerd, wat goed werkte en wat niet. Zo kan jij deze lente echt met een frisse start beginnen!

Ik ga je niet zeggen dat het weinig werk is. Ik ga je wel zeggen dat je er heel veel voor terugkrijgt!

Start met een doel

Voordat je gaat minimaliseren is het belangrijk je doel helder te hebben. Wat wil je bereiken? Waar wil je meer van in je leven en waar juist minder van? Door van tevoren een helder doel voor ogen te hebben blijf je gemotiveerd wanneer het even tegen zit. Je weet namelijk waar je het voor doet. De Konmari methode raad aan om je doel visueel te maken met bijvoorbeeld een moodboard. Zelf hebben we dit destijds niet gedaan, maar ik kan me voorstellen dat het een fijne houvast kan zijn. 

Je doel kan zo groot of klein zijn als je zelf wilt. Voor ons ging het vooral om meer overzicht, rust en vrijheid ervaren in ons leven. Je kan je voorstellen dat je doel kleiner is als je alleen wat wilt bijschaven in je leven. Of juist groter als je gaat verhuizen naar een veel kleiner huis.

Begin gemakkelijk

Begin met een klein overzichtelijk project. Dit kan bijvoorbeeld een keukenlade zijn. Haal alles uit de lade, leg bij elkaar wat bij elkaar hoort en apart wat er niet in hoort. Maak dan keuzes. Ga elk item af en vraag jezelf af: Gebruik ik dit echt? Heb ik het nu nodig? Word ik er blij van? (misschien lastiger te voelen in de keukenla). Wees kritisch: hoeveel vorken, messen en lepels heb je nodig voor jouw huishouden? Heb je genoeg aan 1 bieropener en gebruik je die appelboor echt? 

Pas als je alles hebt doorgelopen, ga je terugleggen wat je houdt. Kijk hierbij naar een logische indeling. Van wat er weg kan maak je onderscheid in verkopen, doneren/kringloop/weggeven of weggooien. Wat er niet hoort, leg je waar het wel hoort en pak je aan wanneer je die ruimte doorloopt.   

Op volgorde

Op dezelfde manier ga je door met de rest van je huis. Marie Kondo zou je aanraden te beginnen met je kleding. Daarbij kan je goed voelen of je er blij van wordt en het wilt houden. Bij ons was dit ook een logische eerste stap. Na kleding zijn wij verder gegaan met de keuken. Omdat het daar vooral gaat om praktische spullen, vonden wij dit ook redelijk makkelijk gaan. Na de keuken gingen wij verder met de badkamer, met onze boeken, alle ruimtes die overbleven en als laatste spullen met sentimentele waarde zoals dozen vol jeugdherinneringen. 

De volgorde staat wat ons betreft niet vast, maar beginnen met een overzichtelijk project en als laatste je spullen met sentimentele waarde aanpakken is absoluut aan te raden.

In de afgelopen jaren hebben wij minimalisme steeds meer in ons leven toegepast. Daardoor weten we steeds beter wat wel en niet werkt. Deze tips en inzichten kunnen jou ook goed op weg helpen.

Ga je huis ruimte voor ruimte door

Natuurlijk is het belangrijk spullen uit dezelfde categorie bij elkaar te brengen voor je ze minimaliseert. Dus boeken uit je woonkamer, slaapkamer en boekenkast verzamelen voor je ze aanpakt. Maar wanneer je ruimte voor ruimte werkt zie je snel resultaat wat motiveert om verder te gaan. Begin dus met de ruimtes waar je het meeste tijd doorbrengt. Bedenk je bij elke ruimte wat het doel is van die ruimte en welke spullen daaraan bijdragen. Het doel van je zithoek kan zijn: ontspannen, lezen en tv kijken. Boeken en een lekker plaid dragen daaraan bij. Een mandje met inkomende post en administratie bijvoorbeeld niet. 

Creëer een ontspulplek

Benoem een plek in huis tot ontspulplek. Zet hier 3 dozen neer; verkopen – kringloop/doneren – weggooien. Breng een volle doos gelijk weg naar de kringloop en stel een termijn in voor spullen die je verkoopt. Als onze marktplaats advertentie verliep na een maand, brachten we de spullen alsnog naar de kringloop of doneerden we ze. Zo voorkom je dat je de spullen opnieuw terug gaat zetten in je kast. 

Maak je keuzes op basis van nu

Dragen je spullen nu bij aan je leven? Of bewaar je ze voor het geval dat? Grote kans dat dat moment niet komt. En als het wel komt, zijn de spullen ook zo geleend. Denk bijvoorbeeld aan 20 borden in je keukenkast voor een uitgebreid kerstdiner. Mocht je dat diner toch eens geven, laat je gasten dan zelf een bord meenemen. 

Besef je dat herinneringen niet in spullen zitten

Spullen met emotionele waarde zijn het lastigst om aan te pakken omdat er herinneringen boven komen. Die herinneringen zitten alleen niet in de spullen. Met het afstand doen van spullen, doe je geen afstand van herinneringen. Die zitten in jou. En wil je vaker denken aan die mooie herinneringen, doe dan actief iets met die spullen. Geef een waardevol souvenir een mooie plek in de woonkamer. Of haal je jeugdfoto’s uit die doos op zolder en hang ze op een plek waar je elke dag langsloopt. 

Het hoeft niet allemaal tegelijk

Je hoeft niet gelijk alles aan te pakken en rigoureus aan de slag te gaan. Stap voor stap werkt prima en maakt het behapbaar. Zelf deden wij een 30 day minimalism challenge, maar doe dit alleen als het bij je past en het je motiveert. Minimaliseren is een proces en niet iets wat een begin- en een einddatum heeft. Je zult merken dat wanneer je je huis geminimaliseerd hebt, je bijvoorbeeld ook andere keuzes gaat maken in waar jij je tijd en aandacht aan besteedt. 

Nu de lente in aantocht is en ik je wat tips heb gegeven over hoe ook jij kan starten met minimaliseren staat niks je meer in de weg. Minimaliseren kun je leren. Wanneer begin jij?

The following two tabs change content below.

Sanne

De ene helft van Stelletje Minimalisten. Degene die droomt van een klein huisje in de natuur.

Laatste berichten van Sanne (toon alles)