Het grootste deel van de mensen heeft een ongezonde relatie met spullen. Spullen worden makkelijk en vaak op basis van impulsen gekocht. Spullen worden vaak onnodig lang vastgehouden en te hoog op (emotionele) waarde geschat. We verbinden onze levenskwaliteit aan spullen: ‘Als ik dit heb, wordt mijn leven beter.’ 

En spullen die we wel loslaten, gunnen we niet altijd een tweede leven waardoor grondstoffen onnodig verspild worden. Een ongezonde relatie met spullen maakt niet alleen onszelf ongelukkig (want het is nooit ‘genoeg.’) Het is ook nog eens ongelooflijk schadelijk voor het milieu. 

Als je dat zo leest, vraag je je misschien af, waarom doen we dit dan toch zo massaal? Een grote reden van ongezond consumentengedrag, is reclame, reclame, reclame. Reclame is overal. Niet zoals vroeger alleen op tv, op straat en in je brievenbus. Vooral online reclame is verraderlijk. 

Valkuil van de consument

Bedrijven weten heel goed waar de valkuil van de consument zit. Eerst wordt een onzekerheid gevoed. Iets waarvan je niet eens wist dat je het had, maar na het meerdere keren te horen, toch in gaat geloven. Dan wordt een wens getriggerd: ‘Koop dit en dan voel je je 10x beter.’ Rationeel kunnen we best bedenken dat dit niet zo werkt. Maar ons onderbewuste gaat aan op het gevoel dat een product ons geeft. En omdat we ons goed willen voelen, volgen we elke korte termijn input die ons een goed gevoel geeft. Dit gebeurt vooral in je onderbewustzijn. 

Een gezonde relatie met spullen: Waardeer – Onderhoud – Repareer – Doneer wanneer het jou niet meer dient.

Bewust aankoopgedrag

Goed nieuws is dat dit gedrag dus heel bewust te maken is. Stap 1 is je bewust worden van jouw koopgedrag en wat daar effect op heeft. Op welke plekken kom je in aanraking met reclame? En op welke momenten ga je het snelst tot kopen over? Welk gevoel zoek je wanneer je aankopen doet? Leer in te zien dat een geluksgevoel dat je kan voelen na een aankoop, maar kortdurend is en op lange termijn juist ongelukkig maakt. 

Uitgaven die wél bijdragen aan geluk

Er zijn ook uitgaven die wel bijdragen aan jouw geluksgevoel op lange termijn. Het gaat dan vaak om ervaringen, tijdsbesparing of spullen die bijdragen aan zelfontwikkeling of een hobby. Maar laat het dan wel iets zijn wat echt bij jou past. Hieronder vallen ook een aantal uitgaven die wij onlangs deden waar wij zelf heel blij van worden: een kaartje voor een tof concert (ervaring), een goed werkende stofzuiger (tijdsbesparing), of nieuwe sportschoenen (hobby). 

Dat betekent niet dat je nooit meer een nieuwe broek mag kopen, want ook daar kan je blij van worden en heb je bovenal gewoon nodig. Maar koop dan bewust. Met wat afstand tussen het moment van willen kopen en de daadwerkelijke aankoop. Houd hiervoor een lijstje bij. En wanneer je dan alleen maar hebt wat voor jou belangrijk is: zorg goed voor die spullen. 

Waardeer – Onderhoud – Repareer – Doneer wanneer het jou niet meer dient.
Dat is een gezonde relatie met spullen! 

Hoe (on)gezond is jouw relatie met spullen?

The following two tabs change content below.

Sanne

De ene helft van Stelletje Minimalisten. Degene die droomt van een klein huisje in de natuur.