Er zijn heel veel leuke dingen in het leven en schoonmaken is er niet één van.

Ik denk dat velen het met mij eens zijn dat schoonmaken niet hun hobby is maar vooral noodzaak. Opruimen daarentegen kan ik als de beste. Geminimaliseerd en met een goed opbergsysteem, is dat ook vooral een kwestie van bijhouden. Daar besteden we maar weinig tijd aan omdat dit al in onze routine zit.

Het verschil tussen schoonmaken en opruimen 

Schoonmaken en opruimen wordt vaak met elkaar verward. Als je zegt dat je opruimen leuk vindt, word je al bijna uitgenodigd een sopje door het huis van de ander te komen halen. Terwijl het natuurlijk twee verschillende dingen zijn.

Stof komt vanzelf je huis binnen. Daarom maak je schoon.
Rommel creëer je zelf. Daarom ruim je op.

Opruimen is een confrontatie aangaan met jezelf, schoonmaken is een confrontatie aangaan met de natuur – Marie Kondo

Onder schoonmaken kom je dus niet uit, maar rommel kan je makkelijk zelf voorkomen en wegnemen.

Zorg dat je je spullen allereerst minimaliseert tot wat je echt nodig hebt. Bedenk een logisch opbergsysteem en berg alle categorieën bij elkaar op. Houd rekening met bereikbaarheid, veiligheid en hoe vaak je iets gebruikt. Houd je systeem bij. Neem een opruimroutine op in je systeem zodat je het dagelijks bijhoud. Bij ons is dat midden op de dag als onze dreumes een middagdutje doet, en wanneer zij naar bed gaat ‘s avonds. De een brengt haar naar bed, de ander trekt de kamer weer recht en doet de afwas. Dat kost ons maximaal een kwartier en dan beginnen we de avond zonder ‘moetjes.’

Van grote sessies naar tussendoor

Maar dan terug naar dat schoonmaken. Het is nooit m’n hobby geweest. Vroeger in mijn ouderlijk huis hield ik één keer in de paar maanden met mijn broertje schoonmaakdag. Dan zetten we onze slaapkamers op zijn kop en kwamen de ‘Blue Wonder’ doekjes tevoorschijn. 

Vanaf dat Jurre en ik samen woonden, maakte ik me één dag per week kwaad zodat ik in een ochtend grondig door ons huis kon gaan. De rest hielden we tussendoor bij.

Nu we een kind hebben (die bang is voor de stofzuiger) is er minder aaneengesloten tijd om alles achter elkaar te doen en komt het meer op de losse momenten tussendoor of op de weekenden aan. Maar ik kan wel leukere dingen verzinnen in het weekend. 

Slim schoonmaaksysteem

Als je het Jurre vraagt zal hij beamen dat ik best chagrijnig kan worden van schoonmaken. We zouden het dus kunnen uitbesteden. Daar hebben we het ook wel eens over gehad. Maar het geld dat we daaraan kwijt zouden zijn, steken we liever in iets wat ons meer waard is. Tijd dus voor een slim schoonmaaksysteem. We hanteren nu zoveel mogelijk: Clean as you go (CAYG).

De naam zegt het al, gelijk schoonmaken wat je gebruikt. Na het brood smeren gelijk het aanrecht afnemen. Tandpasta klodders wegvegen na het tandenpoetsen. Het doucheraam na het douchen met een wisser afnemen. Vieze kleren direct in de wasmand. 

In sommige gevallen is dit logisch. Als je een beker kwark op de grond laat vallen, ruim je dit gelijk op. Maar in sommige gevallen voelt het juist logischer om taken te clusteren, bijvoorbeeld de afwas. Veel mensen laten de afwas staan tot het aanrecht vol raakt. Of erger; zetten het vies in een afwasrek in het keukenkastje. 

Clusteren of gelijk schoon?

Het kan tijd besparen om alles in één keer te doen. Je hoeft dan niet tussendoor steeds je afwasspullen en theedoek te pakken. Maar als ik kijk naar mezelf stel ik grotere taken altijd meer uit. Des te voller het aanrecht, des te minder snel ik aan de afwas begin. Het voelt dan ook veel meer als druk zijn met schoonmaken, dan wanneer ik mijn bord afwassen onderdeel van mijn lunch laat zijn. 

Het is dus belangrijk dat je het jezelf makkelijk maakt. Zorg dat je schoonmaakspullen binnen handbereik hebt. Dus de wc reiniger naast de wc en schoonmaakdoekjes niet alleen beneden, maar ook binnen handbereik op de eerste verdieping. 

Wat ook enorm helpt is een opgeruimd huis. Voor ons is het een groot voordeel dat ons huis minimalistisch is. Echt opruimen voordat we kunnen schoonmaken is niet nodig, we leggen hoogstens wat terug op de vaste plek. We hoeven maar weinig aan de kant te halen en af te stoffen, omdat we niet veel losse decoratie items meer hebben. Dat scheelt tijd en energie.

Dan blijven er natuurlijk altijd nog grotere klussen over, zoals dweilen of de badkamer poetsen. Deze taken zetten wij op een To Do lijst waar we allebei op onze vrije momenten taken van doen. En dan vooral op het moment dat je er energie voor hebt. Voor mij is begin van de avond vaak zo’n moment om even te knallen. Maar ook dan geen sessies van uren. Zo blijft het voor ons behapbaar.

CAYG routine

Voor het grootste deel werkt CAYG voor ons heel goed. Door het schoonmaken van een item te koppelen aan het gebruik, neem je het snel op in je routine. Dus eten = je bord afwassen en laatste koekje uit de verpakking eten = prullenbak. Op deze manier blijft schoonmaken behapbaar en wordt het nooit echt vies.

Een belangrijke kanttekening is wel dat gezelligheid altijd voor gelijk schoonmaken gaat. Als wij met vrienden aan het borrelen zijn, wassen we niet gelijk hun glas af wanneer ze overgaan op een wijnglas. En als na het avondeten de pasta resten op en om de stoel van onze dochter liggen (dat gebeurt dagelijks), nemen we eerst de tijd om te spelen en te knuffelen voor we het helemaal schoonmaken. Dat komt dan wel een half uur later als ze naar bed gaat. 

Quality-time gaat altijd boven een schoon en opgeruimd huis. Maar een schoon en opgeruimd huis draagt aan de andere kant weer bij aan ontspanning, gezelligheid en alle tijd voor quality-time. Een kwestie van balans dus.

En jij, ben jij team clean as you go of team schoonmaaktaken clusteren? 

The following two tabs change content below.

Sanne

De ene helft van Stelletje Minimalisten. Degene die droomt van een klein huisje in de natuur.

Laatste berichten van Sanne (toon alles)