Gewoon even de stad in en een beetje rondkijken zit er al lang niet meer in. Met de huidige corona maatregelen wordt funshoppen zoveel mogelijk voorkomen. Een goed moment om eens te duiken in funshoppen en de link met minimalisme.
Recreatief of doelgericht winkelen
Met funshoppen wordt recreatief winkelen bedoeld. Het gaat niet om doelgerichte aankopen, maar om de beleving en het tijdverdrijf van het winkelen. Het tegenovergestelde van funshoppen is runshoppen. Hierbij weet je precies wat je wilt hebben, ga je recht op je doel af en laat je je hier zo weinig mogelijk van afleiden.
In Amerika wordt zelfs gesproken van ‘retail therapy.’ Waarbij er vanuit wordt gegaan dat als je even niet zo lekker in je vel zit, winkelen een oplossing is.
We zijn het waard om te investeren in mooie én goede spullen waar jijzelf en het milieu blij van worden!
Vroeger
Jaren terug was ik absoluut een funshopper. In mijn tienerjaren was winkelen een favoriet tijdverdrijf met vriendinnen. We gingen zelfs 1,5 uur in de trein zitten voor een ritje naar de grootste Primark van dat moment. Een winkel waar ik inmiddels al tijden met een grote boog omheen loop. Los van kleding kon ik ook voor prulletjes in huis nogal los gaan. Toen ik in de stad woonde belandde ik op weg naar de supermarkt geregeld in de Hema om met een overbodig vaasje naar huis te gaan.
Op dat moment gaf dat even een goed gevoel maar dit bleek een kortstondig dopamine shot. Wanneer ik weer voor mijn volle kast stond maar niet wist wat ik aan moest trekken, was dat geluksgevoel allang verdwenen. En de overbodige vaasjes bleken het toch allemaal nét niet waardoor ze onnodig ruimte innamen in de kast.
Koopgedrag
Door minimalisme ben ik anders gaan kijken naar mijn koopgedrag. Ik genoot zo van de rust en ruimte die minimalisme bracht, daar wilde ik geen overbodige spullen en daarmee ruis inbrengen. En door te weten hoe groot de impact van spullen op het milieu is, denk ik wel drie keer na voor ik een nieuwe aankoop doe.
Wensenlijstje
Inmiddels shop ik dus gericht en bewust. Om me niet te laten verleiden tot andere aankopen, houd ik een wensenlijstje bij. Het kan zomaar zo zijn dat een item daar een jaar op blijft staan tot ik bijvoorbeeld de perfecte duurzame spijkerbroek vindt. Bij de aanschaf van nieuwe spullen let ik op of het bij me past, of ik het echt nodig heb, of ik het goed kan combineren en hoe duurzaam het is.
Als jij niet wist dat je het nodig had, dan heb je het dus ook niet nodig.
Valse reclames
Reclames proberen in te spelen op jouw behoefte tot kortstondige dopamine shotjes door je te doen geloven dat je elk seizoen een nieuwe garderobe nodig hebt. Met termen als ‘new spring, new you’ of ‘shop till you drop’ geven ze je het gevoel dat steeds nieuwe kleding kopen normaal is. Maar het feit is: als jij niet wist dat je het nodig had, dan heb je het dus ook niet nodig. En er is nog nooit iemand gelukkig geworden van buitensporig consumeren. Stoppen met funshoppen is niet alleen goed voor het milieu (want minder fast fashion en wegwerpcultuur) maar ook voor je portemonnee en je geluksgevoel.
Wel fun, geen funshoppen
Misschien klinkt dit voor jou alsof de ‘fun’ letterlijk uit het shoppen gaat. Wat mij betreft is het tegengestelde waar. Investeren in mooie, kwalitatief goede en duurzame items die helemaal bij je passen en een kleine garderobe met alleen maar favorieten, geven een veel groter geluksgevoel dan al die dopamine shotjes bij elkaar.
Kwaliteit gaat absoluut boven kwantiteit. Stop met het steeds vervangen van je fast fashion door nieuwe fast fashion. We zijn het waard om te investeren in mooie én goede spullen waar jijzelf en het milieu blij van worden!
Sanne
Laatste berichten van Sanne (toon alles)
- Hoe zorg je voor een gezonde relatie met spullen? - 7 april 2024
- Wat biedt minimalisme (jonge) kinderen? - 11 februari 2024
- Avontuur, mijn woord van het jaar 2023 - 24 december 2023