De afgelopen maanden heeft het grootste deel van werkend Nederland te maken gekregen met thuiswerken. En nu de maatregelen weer zijn aangescherpt is dat nog steeds de standaard. Maar hoe blijf je geconcentreerd terwijl de afwas je aanstaart of wanneer je na zeven dagen per week in je joggingsbroek rond lopen niet meer weet welke dag het is?
Op het eerste oog lijkt minimalisme je hier niet bij te kunnen helpen maar het tegendeel is waar. Minimalisme draait om het elimineren van energievreters. Dingen, spullen, activiteiten, bezigheden en taken die geen energie opleveren maar juist energie kosten. Minimalisme draait om het verminderen van afleidingen en je focussen op wat wel belangrijk is.
En afleidingen zijn de grootste vijand van een thuiswerker. In deze blog behandel ik een paar veel voorkomende afleidingen die je makkelijk weg kunt nemen zodat jij efficiënter kunt werken en gemotiveerd blijft tijdens het thuiswerken.
Je werkplek en bureau zijn je basis
Ik heb zelf de luxe dat we een kamer ‘over’ hebben in huis waar we een bureau hebben staan. Toen ik vanaf maart thuis begon te werken heb ik dit kamer omgedoopt tot mijn kantoor. Samen met mijn collega nam ik mijn bureaustoel en scherm over straat mee naar huis. Ik woon gelukkig maar op drie minuten lopen van ons kantoor. Het fijne van een eigen plek is dat je je daar kunt afsluiten voor je omgeving en je je hier alleen maar hoeft te focussen op je werk. Mijn bureau is op een kamerplant helemaal leeg zodat ik nooit wordt afgeleid door post-it’s, memo-blaadjes of andere troep. Heb jij niet de luxe van het hebben van een eigen plek? Zoek dan een plek in huis maar je met je rug richting de rest van de kamer zit en werk aan een opgeruimd bureau. Daarnaast zou je met je huisgenoten kunnen afspreken dat wanneer je je koptelefoon op hebt, je niet gestoord mag worden. Sinds ik een noise canceling koptelefoon heb werk ik als een trein! Het kost wel even wat maar ik zou nu niet zonder willen!
Lijstjes, lijstjes en nog meer lijstjes
Wordt jouw to-do lijst met het uur langer? Of schrijf je jouw belangrijke taken overal en nergens op? Centreer dan al je taken, het liefst digitaal, op één plek. Wij gebruiken Asana als projectmanagement tool en ik ben er zo fan van geworden dat ik nu ook een account heb gemaakt voor mijn privé taken. Omdat alles digitaal wordt opgeslagen kun je er ook een datum aanhangen zodat de taak automatisch op die dag zichtbaar wordt op je to-do lijst. Zo hoef je hier van te voren geen aandacht aan te verspillen. Op deze manier werk ik aan mijn taken op het moment dat het moet en niet wanneer ik denk: ‘oh ik heb er nu wel even 5 minuten de tijd voor tussendoor.’
Pauzes tijdens het thuiswerken
Ik werk thuis een stuk efficiënter omdat ik minder wordt afgeleid door collega’s die vragen stellen en telefoontjes. Hierdoor kan ik in een flow raken waarin ik de tijd helemaal niet meer door heb. Na een uur of twee denk ik dan ‘wow is het al zó laat.’ Deze flow is lekker voor belangrijke en langere taken maar je moet wel opletten dat je voldoende pauzes neemt. Op kantoor loop je vaker naar het koffiezetapparaat of wordt je aangesproken door een collega. Thuis heb je die loopjes en gesprekken meestal niet. Of je moet in een huis wonen met 19 kinderen.
Om toch gedurende de dag de juiste energie te houden zet je na bijvoorbeeld 50 minuten een wekker zodat je daarna even 10 minuten de tijd hebt om wat te drinken te pakken of even een frisse neus in de tuin te halen.
Beweeg
De afstand van je bureau naar de keuken is in de meeste gevallen een kleine afstand. Daarom is het belangrijk om ook een wat langere tijd te bewegen zoals in bijvoorbeeld je lunchpauze. Ik haal wanneer ik thuiswerk altijd een aantal boterhammen uit de vriezer en leg die op het aanrecht. Dan loop ik een rondje van ongeveer 20 minuten en eet ik de ontdooide boterhammen. Sla je meteen twee vliegen in één klap. De buitenlucht en het niet staren naar een scherm (je telefoon telt ook mee als scherm) helpt je om je hersenen rust te gunnen. Die moeten namelijk zeker wanneer je te weinig pauze neemt veel prikkels en concentratie verwerken.
Set up for success
Ik leg ‘s avonds altijd alvast mijn kleren voor de dag erna klaar zodat ik daar ‘s ochtends niet meer over hoef na te denken. Ook wanneer het niet uitmaakt wat ik draag omdat ik toch thuiswerk. Ik maak me klaar alsof ik naar mijn werk ga. Op deze manier, gedoucht en niet in je pyjama, creëer je toch nog iets van een drempel tussen thuis zijn en je werk. Vind jij het te veel gedoe om ‘s avonds al je kleren klaar te leggen? Dan is een opgeruimde en geminimaliseerde kledingkast met alleen maar je favoriete kleding ook een goede start van de dag.
Geen zin toch werken?
Geen zin om aan die moeilijke en ingewikkelde taak te beginnen? Gebruik dan eens de Pomodoro techniek. Zet je timer op 25 minuten en stop pas wanneer je kookwekker gaat. Vaak zit je de eerste minuten nog niet in je flow maar op een gegeven moment wanneer de eerste moeilijke stappen zijn gezet heb je na 25 minuten al een groot deel van je taak volbracht. Nu is het tijd voor 3 tot 5 minuten pauze en een kopje koffie. Of misschien zit je dan wel zo lekker in de taak, dat je hem zo ineens hebt afgerond.
Funfact: de Italiaanse bedenker van deze techniek gebruikte een kookwekker die leek op een tomaat, daarom ‘Pomodoro’ (Italiaans voor tomaat).
Met bovenstaande tools geef jij een positieve draai aan je thuiswerktijd. Laat je weten wat jou het meeste helpt? En wat is jouw ultieme thuiswerktip?
Jurre
Laatste berichten van Jurre (toon alles)
- De mobiele telefoon. Je vriend of je vijand? - 15 september 2024
- Duurzaam en makkelijk schoonmaken: mijn tips - 21 april 2024
- Terugblik en vooruitkijken: mijn woord van het jaar 2024 - 31 december 2023