Geregeld krijgen wij de vraag hoe we minimalisme toepassen voor onze dochter van twee. Hoe om te gaan met bergen speelgoed, kleding waar kleintjes snel uitgroeien, reclame en hebbedingetjes?
In deze blog ga ik specifiek in op speelgoed voor (jonge) kinderen. Met de decembermaand in het vooruitzicht lijkt me dit een goed moment om daar weer eens in te duiken.
Minimalisme met kinderen is aan de ene kant soms lastiger en aan de andere kant juist makkelijker. Lastig omdat je kind zijn eigen persoon is met een eigen mening en wensen. Die ook nog eens snel opgroeit en van interesses veranderd. Makkelijk omdat jij het grootste referentiekader van je kind bent, zeker op jonge leeftijd. Geef je je kind(eren) vanaf jongs af aan mee dat je geluk niet uit bezit moet halen, is het voor hen normaal niet teveel te bezitten.
Meer spelen met minder
Ik ben er van overtuigd dat kinderen beter tot spel komen met minder speelgoed. En ik niet alleen, daar zijn vele onderzoeken naar gedaan. Met minder speelgoed zijn kinderen creatiever (ze worden meer uitgedaagd in spel en fantasie) hebben betere sociale vaardigheden (in minder zit meer creativiteit en afstemming) en kunnen ze zich langer zelfstandig vermaken (ze hebben minder prikkels te verwerken). Hoor je jezelf wel eens uitspraken doen als ‘je hebt zoveel speelgoed, hoe kan je je nou vervelen?’ Grote kans dat je kind dan teveel speelgoed heeft.
Imitatiespel
Speelgoedfabrikanten weten precies hoe ze op hun jonge doelgroep en hun ouders moeten inspelen. De speelgoedgidsen lijken elk jaar wel dikker te worden. Bestaat iets voor volwassenen, dan wordt er ook speelgoed van gemaakt. Denk aan stofzuigers, koffiezetapparaten, kinderwagens voor poppen etc. En ja, kinderen leren door hun ouders na te doen, maar waarom moet hij/zij zulke spullen allemaal zelf bezitten? Ons dochtertje vindt het soms leuk om de echte stofzuiger vast te houden. Of ze krijgt haar eigen poetsdoek als ik wat afneem.
Speelgoed schijf van vijf
Dat betekent natuurlijk niet dat ik tegen speelgoed ben. Kinderen leren door te spelen. Gelukkig is er genoeg speelgoed dat kinderen prikkelt, uitdaagt en nieuwe vaardigheden aanleert. Maar net als bij alle aankopen, kies bewust. Bij de aanschaf van speelgoed is het helpend om de speelgoed schijf van vijf in gedachten te houden.
De speelgoed schijf van vijf bevat alle aspecten van goed leren spelen. Door dit toe te passen, zorg je dat je je kind uitdaagt op alle leergebieden, zonder dat je je kind overprikkeld in de hoeveelheid speelgoed. De vijf gebieden zijn als volgt:
Creatief spel
Hier gaat het om spel waarbij de ervaring belangrijker is dan het resultaat. Denk aan met de handen bezig zijn tijdens verven of kleien. Of creatieve activiteiten zoals muziek maken en dansen. In deze categorie speelt Evie graag met een houten bak met magnetisch zand.
Constructief spel
De naam zegt het al, bij constructief spel gaat het om bouwen. Dat kan letterlijk zijn met blokken, lego of takken in het bos. Maar ook bouwwerken van puzzels kunnen hieronder vallen. Evie bouwt graag met haar houten blokken.
Cognitief spel
Cognitief spel gaat om onderzoeken en leren. Dit kan zijn door het lezen van informatieve boeken, het spelen van spelletjes waar linken gelegd moeten worden of het onderzoeken van de natuur. Het lievelings informatieve boek van Evie is ‘Samen Hier’ van Oliver Jeffers.
Sociaal spel
Sociaal spel gaat om samenspel. Letterlijk in gezelschapsspellen. Maar het gaat ook zeker om het leren van vormen van sociale interactie. Denk aan het verdelen van zelfgemaakte kopjes thee in een keukentje, poppen troosten en verzorgen en het imiteren van gedrag van volwassenen via spel zoals ‘oma bellen’ met de afstandsbediening. Dat laatste doet Evie geregeld.
Motorisch spel
Hier valt zowel de grove motoriek, fijne motoriek en sensomotorisch spel onder. Dus zowel steppen, als strijkkralen rijgen. En zowel bewegingspellen als met je handen door een bak scheerschuim voelen. Evie is op dit moment vooral fan van haar driewielerfiets.
Vanzelfsprekend is er per categorie niet een grote hoeveelheid speelgoed nodig om tot goed spel te komen, met zo’n 3 items per categorie die je geregeld afwisselt is er genoeg te spelen. De categorieën zijn niet vastomlijnd. Juist speelgoed wat op verschillende manieren gebruikt kan worden, prikkelt de fantasie. Denk aan blokken die je kan gebruiken om te bouwen (constructief spel) of als ‘net alsof voer’ voor diertjes kunnen dienen (sociaal spel).
Open ended speelgoed
Geef de fantasie van je kind de ruimte door niet te specifiek speelgoed aan te schaffen, maar vooral te investeren in ‘open ended’ speelgoed. Dit is speelgoed dat de fantasie van je kind prikkelt doordat het niet één specifiek ding is of doel dient. Denk aan regenboogjes die gestapeld kunnen worden tot toren, als hekken kunnen dienen voor een dierenweide of als wipwap voor een poppetje. Open ended speelgoed is vaak duurzaam gemaakt en gaat lang mee. Omdat je kind er steeds iets anders mee kan spelen is het ideaal voor meerdere leeftijdsfasen.
Opbergen
En als je dan kritisch door het speelgoed van je kind heen bent gegaan, denk dan ook gelijk aan een logisch opbergsysteem. Bundel speelgoed bij elkaar en geef het vaste plekken die goed bereikbaar zijn voor het kind zelf. Houd het overzichtelijk door bijvoorbeeld niet alles in één mand te gooien, maar per categorie een paar bakjes te maken. Zo kan je kind het zelf ook goed opruimen.
Kinderen doen graag hun ouders na, dus als jij laat zien hoe makkelijk het opbergen werkt, krijg je je kinderen ook in beweging. Zo horen wij van de opvang terug dat Evie ook daar veel bezig is met spullen verzamelen en opbergen op de juiste plek, haha. Jong geleerd is oud gedaan!
Ik ben benieuwd of je bovenstaande tips al toepast voor jouw kind en zo ja, hoe dat bevalt. Het scheelt in ieder geval decemberstress!
Sanne
Laatste berichten van Sanne (toon alles)
- Hoe zorg je voor een gezonde relatie met spullen? - 7 april 2024
- Wat biedt minimalisme (jonge) kinderen? - 11 februari 2024
- Avontuur, mijn woord van het jaar 2023 - 24 december 2023