Hoe georganiseerd leef jij? Vergeet je vaak afspraken of plan je je hele week vooruit? Houd je je vast aan lijstjes of waai je mee met wat er langskomt op een dag? Er is geen goed of fout, zolang het maar voor je werkt. Maar misschien wil je het wel anders. Omdat je je vaak chaotisch voelt en georganiseerd wilt zijn. Of omdat je meer los wilt komen van ‘to do’s’ en meer rust wilt inbouwen in je dag.

Wat kost en geeft energie?

Minimalisme heeft ons geholpen om meer overzicht in ons leven aan te brengen. We werden ons bewust waar we energie van kregen en meer tijd aan wilden besteden. Ook merkten we wat ons juist veel energie kost: klusjes in huis die bleven liggen, volgeplande avonden, huishouden wat wel continu leek te moeten, vaak boodschappen moeten doen en ‘s ochtends veel keuzes moeten maken.

Stap voor stap

Stap voor stap zijn we ons leven meer aan het organiseren, logische routines in bouwen en tijd en rust creëren. In de basis voelt ons leven nu aardig georganiseerd. Natuurlijk vraagt het in sommige periodes meer van ons om georganiseerd te zijn, bijvoorbeeld met onze aanstaande verhuizing of toen ons tweede dochtertje geboren werd. Toch ontstaat er weer snel overzicht door het toepassen van onderstaande punten op het gebied van plannen van je taken, huishouden en spullen.

Wil je ook meer georganiseerd leven? Dan hebben we 10 tips voor jou!

  1. Plan je week globaal in voor deze begint

Zo kan je de week starten met rust en focus. Op zondagavond checken wij onze gezamenlijke digitale agenda om te kijken hoe onze week eruit ziet. Dit bestaat vaak uit werk, sport, sociale activiteiten, hobby’s, taken in huis, gezinsactiviteiten en tijd voor onszelf. We plannen dan ook de maaltijden en maken een boodschappenlijst voor de week. Als er nog extra klusjes in huis zijn die moeten gebeuren (zoals reparaties), plannen we die ook in.

  1. Laat wekelijkse taken op een vast moment terugkomen

Door terugkerende taken een vast moment in de week te geven, hoef je er niet meer over na te denken. Dat scheelt energie. Zo doen wij weekboodschappen op maandagavond (lekker rustig), maakt Jurre dinsdag altijd schoon en ik donderdag en verschonen we alle bedden op zondag nadat we met z’n viertjes in bed ontbeten hebben. Zo kan je dat ook doen met maandelijkse taken, bijvoorbeeld elke 1e zondag van de maand je financiën langslopen. 

  1. Begin je dag bewust

Probeer aan de start van de dag een moment voor jezelf te pakken. Al is het maar 5 minuten. Bedenk wat je nodig hebt om er een mooie dag van te maken. Misschien heb je behoefte aan mediteren of in de natuur zijn. Misschien helpt het stellen van een affirmatie je om gedurende de dag dichtbij jezelf te blijven. Extra effect heeft het om je maandagmorgen bewust te beginnen, omdat dat vaak wordt gezien als een moeilijke ochtend door (voor velen) de overgang van het weekend naar de werkweek. Ik ga nu elke maandagmorgen minimaal een half uur wandelen in de natuur. Daarna voel ik me rustiger en productiever. 

  1. Maak rustmomenten tot prioriteit

Lege plekken in je agenda, zijn er niet om op te vullen. Omdat je nog niks had een bepaalde avond, hoef je geen ‘ja’ te zeggen op sociale afspraken. Laat genoeg ruimte voor jezelf. Kijk wat je nodig hebt op dat moment; iets creatiefs doen, een warm bad, vroeg naar bed of mediteren bijvoorbeeld. 

  1. Leer je eigen energie goed kennen

Het is belangrijk van jezelf te weten waar je van oplaadt, en wat je veel energie kost. En ook op welke momenten dit dan zo is. ‘s Avonds afspreken met vrienden kan heel veel energie geven als je de hele dag thuis bent geweest, maar misschien wel heel veel energie kosten als je die dag gewerkt hebt.

  1. Hanteer een vaste avond- en ochtendroutine

Zorg dat je ‘s avonds doet wat je in de ochtend nodig hebt. Werk de afwas ‘s avonds weg zodat je zonder frustratie de dag kan beginnen. Leg ‘s avonds je kleding vast klaar voor je werkdag. Zorg er ‘s avonds al voor dat je drempels verlaagt voor de ochtend om iets gedaan te krijgen. Wil je hardlopen in de ochtend? De kans is een stuk groter dat je dit ook doet, als je hardloopkleren het eerste zijn dat je ziet als je wakker wordt (set yourself up for success).

  1. Houd een braindump notitie bij

Komen er ineens to do’s in je op? Voer ze direct uit als het gaat om iets wat je maar een minuutje kost. De rest schrijf je in een braindump notitie. Dan is het uit je hoofd en kan je het loslaten. Pak deze er op een vast moment bij wanneer je je week inplant zodat acties niet te lang blijven liggen. Zelf houd ik een braindump notitie bij op mijn telefoon, maar eigenlijk zou op papier beter zijn (minder afleiding.) Zorg er dan wel voor dat het schriftje goed bereikbaar is, bijvoorbeeld op je nachtkastje. 

  1. Minimaliseer en geef spullen een vaste plek

Wanneer je de spullen over hebt gehouden die belangrijk en nuttig voor je zijn, zorg je dat deze op vaste plekken opgeborgen worden. Berg spullen uit eenzelfde categorie bij elkaar op op een plek waar je het vaak gebruikt. Dus pennen en papier op de plek waar je het vaakst iets op moet schrijven. Berg spullen gelijk op wanneer je het gebruikt heb, dat scheelt dubbel opruimen en dus tijd. 

  1. Houd elke dag een kort opruim/schoonmaak rondje

Ook al berg je spullen direct op, er zijn altijd nog taken die zich opstapelen gedurende de dag. Maak er een gewoonte van om een vast moment te pakken om zoveel mogelijk gedaan te krijgen. Voor ons is dat begin van de avond. 1 van ons legt onze dochters in bed, de ander ruimte beneden op. Zet een timer op 10 minuten en kijk wat je gedaan krijgt (10 minute win). Het zal je verbazen hoeveel je in die tijd kan doen. 

  1. Houd elk seizoen een grotere opruimronde

Weer een nieuw seizoen begonnen? Loop je kledingkast na en minimaliseer waar je niet meer blij van wordt. Loop zo ook de andere plekken in je huis na. Als je als een grondig geminimaliseerd hebt, is dat vooral even kort langslopen. Weet je nog wat er achter de schotten op zolder staat? Als je elke drie maanden je spullen langsloopt, voorkom je dat je spullen onnodig bewaart en overzicht verliest. 

Houd tijd over

Klinkt bovenstaand je als veel werk? Het tegengestelde is juist waar. Bedenk maar eens hoeveel tijd en energie (en misschien wel frustratie) je nu spendeert aan huishouden, afspraken plannen, opruimen en boodschappen doen bijvoorbeeld. Bundel je deze en plan je dit in, dan scheelt dat veel tijd en nadenken. Dat levert je onderaan de streep meer rust op en tijd die je kan gebruiken voor leukere dingen! 

Wat is jouw gouden organiseer tip?

The following two tabs change content below.

Sanne

De ene helft van Stelletje Minimalisten. Degene die droomt van een klein huisje in de natuur.

Laatste berichten van Sanne (toon alles)